Siapa yang perlu menggunakan alat pelindung gigi?

https://cdn1-a.production.images.static6.com/EoB9W8o9WJ6KqLeTthRZ_6-B8NI=/640x360/smart/filters:quality(75):strip_icc():format(jpeg)/liputan6-media-production/medias/1634785/original/056320100_1498563427-Suka-Menggertakkan-Gigi-saat-Tidur-Coba-Pakai-Pelindung-Gigi.jpg

Alat pelindung gigi ialah suatu alat yang diperbuat daripada plastik. Ianya digunakan untuk melindungi diri daripada kecederaan gigi atau atrisi pada gigi. Alat pelindung gigi juga sangat dibutuhkan bagi mereka yang bergelut pada bidang olahraga yang banyak melibatkan kontak fisik rentan untuk mengalami trauma pada gigi. Sebut saja olahraga tinju, rugby, football, dan olahraga lainnya yang beresiko tinggi untuk terjadi kecelakaan pada wajah, mulut dan sekitarnya.

Alat pelindung gigi sangat diperlukan bagi Anda yang mengambil bagian dalam aktiviti sukan yang mana ada kemungkinan terlanggar dengan rakan sepasukan atau alat permainan. Contohnya, bola sepak, tinju, hoki, kriket dan sebagainya. Alat pelindung gigi boleh digunakan oleh orang dewasa mahupun kanak-kanak yang aktif bersukan.

Alat pelindung gigi juga digunakan ketika terjadi masalah pada kancing gigi (gigi berlaga) semasa tidur. Alat seperti ini biasanya akan di buat khas untuk orang yang mengalami masalah tersebut. Hal Ini agar gigi tidak haus disebabkan masalah kancing gigi (juga dikenali sebagai bruxism).

https://www.infogigi.com/1893/mengenal-berbagai-macam-alat-pelindung-gigi.html