Misteri Lubang Hitam di Siberia

image

Lubang besar yang memiliki diameter kurang lebih 80 meter dan tiba-tiba muncul di dekat hutan sekitar 30 kilometer dari Yamal, Siberia. Lalu apa penyebab munculnya lubang hitam di Siberia ini?

Ada 2 spekulasi yang berkembang menurut para ahli. Spekulasi pertama adalah lubang itu disebabkan kerana ada meteorit yang jatuh. Perkiraan kedua adalah lubang tersebut disebabkan gas bumi yang mendorong permukaan dan meledak sehingga membentuk lubang seperti kawah.

Dikutip dari laman Daily Mail, Sabtu 19 July2014, kawah itu terjadi kerana kelebihan tekanan gas, kerana di daerah tersebut mengalami perubahan suhu. Peneliti dari Pusat Penelitian Ilmiarh Artik, Andrei Plekhanov, mengatakan daerah di sekitar lubang itu memang kaya akan gas alam. Kerana suhu di sekitarnya berubah, maka terjadilah tekanan gas di dalam tanah dan menyebabkan letupan.

Sementara itu, Anna Kurchatova, ilmuwan dari Pusat Penelitian Sub-Artik, mengatakan material di sekitar kawah itu terbentuk dari campuran antara air, garam, dan gas, yang mencetuskan ledakan di bawah tanah akibat pemanasan global. Gas terakumulasi di dalam ais yang bercampur dengan pasir di bawah permukaan dan kemudian bercampur dengan garam.

baca artikel